«МОНІТОРИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ»
Питанням удосконалення якості виховання в освітньому просторі загальноосвітніх навчальних закладів району був присвячений семінар, який проводився 07 жовтня 2015 року на базі Жидачівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 за темою: «МОНІТОРИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕКТРОННИХ АНКЕТ: організація, проведення, аналіз результатів». Мета дослідження – апробація розробленого фахівцями Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти інструментарію (анкет для учнів 4, 9 та 11 класів, педагогічних працівників, батьків учнів) та програми електронної обробки даних анкетування.
Кулик Н.О. – методист районного методичного кабінету довела до відома учасників семінару, що згідно з наказом департаменту освіти і науки Львівської обласної держадміністрації «Про організацію виховання у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах Львівщини у 2015-2016 навчальному році» від 24 липня 2015 року № 07-01/249 у листопаді-грудні цього року відбудеться чергове дослідження шкільного виховного простору в загальноосвітніх навчальних закладах району з використанням електронних анкет.
Під час цього дослідження використовуватимуться й інші методи:
Ø інтерв’ювання педагогів – організаторів позаурочного виховання, лідерів учнівського та батьківського активу, зацікавлених лідерів місцевої громади;
Ø пряме спостереження за поведінкою педагогічних працівників та учнів у школі;
Ø аналіз шкільної виховної програми та інших документів, що визначають якість виховного простору.
Зібрані дані зіставлятимуться та узагальнюватимуться з урахуванням критеріїв повноти, об’ктивності, адекватності та ін. Результати дослідження будуть проаналізовані з метою оцінки шкільних норм та взаємовідносин на відповідність регіональному стандартові, який зафіксований у програмі «Основні орієнтири національного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів Львівської області» (Львів, 2010).
Занік Галина Віталіївна – методист кабінету розвитку освіти КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ознайомила присутніх із нормативними документами, на основі яких проводиться дане дослідження, зокрема, з «Основними орієнтирами національного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів Львівської області», Програмою розвитку освіти Львівщини на 2013-2016 роки (напрям 7 «Виховання», підпрограма (проект) «7.1. Програми виховної роботи»).
Мета моніторингових досліджень якості виховного простору ЗНЗ – вимірювання показників стану виховного простору та оцінювання динаміки
його розвитку.
Робота з нормативними актами, що регламентують проведення дослідження якості виховного простору, це – перший процедурний крок його успішного проведення. Тому організаторам дослідження в школах доцільно спочатку опрацювати названі документи разом з директорами (заступниками директорів) навчальних закладів, задіяних у дослідженні. Далі, директор (заступник директора) має проаналізувати ці документи спільно з педагогічними працівниками школи, а класні керівники, відповідно, спільно з учнями та їх батьками. Тільки за умови, коли в ході часом бурхливих дискусій усі учасники дослідження уважно поглянуть на визначені для них завдання та осмислять їх, проінтерпретувавши нормативні акти у контексті власної практики, з’явиться шанс, що дослідження відбудеться без порушень процедури, а його результати будуть достатньо повними та об’ктивними.
Учасники семінару, об’єднавшись у групи, визначали мотиви проведення моніторингових досліджень якості виховного простору у ЗНЗ, складали план (проект) дослідження якості виховного простору своєї школи. І відповідно до плану роботи з 16 листопада до 30 листопада 2015 року в школах району буде проведено комплексне моніторингове дослідження якості виховного простору з використанням анкет на електронних носіях.
Моніторинг якості виховного простору навчального закладу – один з численних компонентів сучасного освітнього моніторингу. Інформація про стан та зміни взаємовідносин у школі конче необхідна для прийняття ефективних і своєчасних управлінських рішень. Тож, запровадження у Львівській області моніторингу якості виховного простору – важливий крок до системного діагностування в Україні умов виховання.
Кулик Н.О., методист РМК
|